: جستجوی سریع    
     
آگهی های کادری

پمپ آب گرجی
دارالترجمه رسمی شماره 3 کرج.(جلیل)
سینی کابل صنایع تولیدی فنیران
تجهیزات امنیتی ملکی
شرکت ستیز حریق
صافکاری و نقاشی عدالت
میلنگ تراش 110
آموزشگاه زبانهای خارجی ایرانمهر مطهری
خدمات تراشکاری مرتضی
توناپ میزان فرمان
آگهی های خطی
حامیان سایت

 
تاریخچه کرج
در گذشته ای نه چندان دورکرج به عنوان یک روستای خوش آب و هوای ییلاقی باجذابیت ها ی گردشگری شهرت و اعتبار فراوانی داشته است اما شاید درباور کسی نمی گنجد که کرج و حومه آن از یک پیشینه باستانی وتاریخی پرباروارزشمند برخورداراست که باکمی توجه به آن میتوان زمینه مناسبی را برای جلب گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورد . نگاهی به گذشته باستانی کرج و تمدن های کهن کشف شده در آن نشان می دهد که سرزمین کرج از حدود شش هزار سال پیش آباد و مسکون بوده است و انسانهایی باشیوه ها عقاید و آداب و رسوم خاص خود در آن می زیسته اند . بررسی های اولیه به عمل آمده از آثار به جامانده نشان میدهد که شهرستانک و ارنگه از بخشهای کوهستانی درة چالوس در شمال کرج مرکز یکی از کهن ترین آثارتمدن آریایی است اما به رغم وجود آثار با ارزش از تمدن باستانی و تاریخی ایران در این منطقه بی توجهی در حفظ آثار گذشته لطمه ای جبران ناپذیر به این گنجینه های فرهنگی وارد آورده است . کرج یکی از شهرهای سرزمین ماست ، که به گواه تاریخ پیشینه ای دیرین و قابل توجه دارد و نام آن همواره درکنار رود با صفای آن در متون تاریخی و سفرنامه ها یاد گردیده است رود زیبایی که اگر چه امروز ظاهرا در مرکز شهر از جوش و خروش افتاده است اما همچنان در بیرون شهر ،پویا و پایدار و پر خروش به زندگی ادامه می دهد و هنوز صمیمانه مردم روزگار خویش را از اطراف و اکناف ، به ویژه از تهران شلوغ درایام تعطیل و فراغت به کناره های پردرخت و بهجت بخش خود فرا می خواند ، تاساعتی را به دور ازغوغای ماشینی شهر و ازدحام خستگی آور عصر ماشین ، در پناه آرامش آفرین آن به استراحت پردازند . درقدیمی ترین گزارشی که از کرج در دست می باشد، شرحی است از اوستا، کتاب مقدس ایرانیان زرتشتی که از زبان ویلیام جکسن استاد دانشگاه کلمبیا بیان گردیده است . جکسن که در رشته زبان و ادبیات و دین و آیین ایران باستان استاد بود . در سال 1903 به ایران آمد و درسفرنامه خود ضمن بیان عقاید زرتشتیان ایران ، دربارة کرج و پیشینة آن چنین می نویسد: (( به عقیدة آنها ( یعنی زرتشتیان ) موطن زرتشت شهرری ، یعنی رگسا(رغه) باستانی است که خرابه های آن اینک نزدیک تهران واقع است ، و مدتها آن را بانام مادر پیغمبرشان مرتبط دانسته اند . آنها به طوری کلی از روایتی که زرتشت را منسوب با ارومیه می داند بی خبر بودند . موطن او ، یا خاندان پدرش را که بنا بر ((وندیداد)) د ر(( درجیه)) یا (( دراجیه )) یا(( درج)) واقع بوده است با ناحیه حوالی رود کرج ، در راه تهران به قزوین مرتبط می دانند و گویند آن آبادی با روستای فعلی کلاک ( دهی از دهستان حومه شهرستان کرج در5 کیلومتری شرق کرج ) واقع درنزدیکی رود کرج _ که از کوه پئیتیزبره سرچشمه می گیرد سازگار است . ممکن است نام کرج و رودخانه کرج از لغت گوذ که در اوستا به عنوان یکی از شعبات رنگها گرفته شده بیاید که پس از سالیان دراز اینک به صورت کرج درآمده است . در فرهنگهای پیرامون وجه تسمیه شهر کرج ذکر کرج نشده است درصورتی که کرج از لفظ کاواک یا کاوک بمعنی میان تهی بیاید منظور شهری است که میان آن دره کرج واقع شده است و میان تهی نمودار میشود .درصورتی که از لفظ کراج به معنی بانگ و فریاد اخذ شده باشد نیز با سابقه باستانی آن ارتباط پیدا می کند . زیرا دو تپه آتشگاه و کوههای مراد تپه وکلاک کرج و قلعه دختر شهرستانک در ایام باستان برای خبر رسانیدن و دیده بانی ، آتش افروزی می شود و در جنگها بدین وسیله از هجوم یا حمله دشمنان با خبرمی شده اند . کرج مبدأ خبری بزرگی جهت رگا(ری ) بوده است و از آن رو ممکن است که در اصل کراج بوده باشد . درفرهنگ نفیسی کرج به معنی گوی گریبان، چاک و شکاف جامعه و تراشه خربزه و هندوانه ( قاش یاقاچ خربزه ) آمده است . همچنین آمده است که رودخانه ای است که از کوهستان شمال غربی ری جاری میشود و بلوک شهریار و ساوجبلاغ را مشروب می سازد و نام دهی درکنار این رودخانه است که پادشاه قاجاربنا کرده. گروهی معتقدند که کرج از واژه کرژ به معنی کوهپایه می آید ، د رفرهنگ ما این لغت یافت نمی شود ولی لغت کرز و کرزه به معنی زراعت و کشاورزی و پله بندی و کرت بندی زمین های کوه پایه است و شاید منظور جایی است چون کرج که دارای کرزه بندی های بسیاری است. کرج از نظرلغوی به صورت های زیر معنی شده است : 1- کرج به معنی کره (معرب کره) 2- کرج به معنی تباه شدن نان وسبزی 3-کرج به معنی کره برآوردن 4- کرج به معنی گروهی از مردم 5- کرج به معنی نوعی بازی محلی 6-کرج به معنی قواره پارچه 7- کرج به معنی طایفه ای از نصاری که در حوالی تفلیس شوکتی فراهم کرده بودند وجود سوابقی از آثار قدیم گواه آن است که در عهد باستان و در دوران حکومت سلسله هخامنشی،پرستشگاه های ناهیددرشهرستانک جاده چالوس تخت کیکاوس وتخت رستم واقع در ملارد، تخت کیقباد درجاده چالوس و قلعه صلصال درپشت ژاندارمری در سرچشمه حصار ، و قصر قاجار در محل دانشکده کشاورزی که از جمله آثار باقی مانده از عهد باستان در آن مورد می باشد. کرج در اعصار پیش از اسلام که در مسیر راه های باستانی قرار داشته است و راه ری به ارنگه ، شهرستانک گچسر ، دونا ، فیروزآباد، کلاردشت ، دوآب ، پل ذغال و چالوس به طبرستان و نیز گیلان به چالوس از کرج می گذشته است . پس از ظهور ورواج اسلام نیز ، وجود مقابر و امام زاده های متعدد دراین منطقه نشان از اهمیت و آبادی کرج داشته است ، یکی از مهم ترین آنها قلعه مخروبه ای متعلق به فرقة اسماعیلیه درناحیه ارنگه می باشد. پس از قرن هفتم ویرانی شهر ری به دست مهاجمان مغول سبب رونق مبادلات تجاری ، از طریق راه کاروان رو ورامین _ تهران واشتهارد شده ، موقعیت ارتباطی کرج بیش از پیش تقویت گردید و در عصر صفویه و در دوران شاه طهماسب که قزوین به عنوان پایتخت برگزیده شد با احداث کاروانسراها و پل های متعدد اهمیت شهر کرج و راه های ارتباطی آن بیش از پیش افزایش یافت . کرج و نقش آن در تاریخ وقتی برجسته تر می شود که آقا محمد خان قاجار در سال 1210 تهران را به پایتختی برگزید از این زمان به بعد کرج به علت نزدیکی به پایتخت روز به روز آباد تر ازگذشته و با اهمیت تر شد دردوره پهلوی اولین کارخانجات و موسسات درکرج تأسیس گردید پس از پیروزی انقلاب کرج با سرعت هرچه تمام تر مسیر ترقی و پیشرفت را پیمود به طوری که چهره امروز کرج با چهره مربوط به چند دهه گذشته آن تفاوت غیر قابل مقایسه ای دارد . آداب ورسوم ،دین و و گویش مردم سرزمین کرج : مردم کرج به حیات پس ازمرگ اعتقاد داشتند آنها اجسام مردگان خود را عموما به پهلوی راست و گاهی به چپ درحالی که پاها جمع شده و دستها روی سینه قرار گرفته دفن می کردند .جسد به سمت آفتاب بود .این امر مهرپرستی را در بین آنان نشان می دهد . آثار باستانی به دست آمده درگوشه وکنارسرزمین کرج نشان میدهد که دردوران ماقبل تاریخ مردم این سرزمین دارای آیین مهرپرستی بوده وآفتاب را به عنوان مظهر حیات و روشنایی پرستش می کردند . پس از ظهور دین زردتشت مردم به آیین مزدیسنا گرویدند و تاظهور اسلام دین زردتشت مهم ترین دین در این سرزمین بود حتی دربرخی نواحی مخصوصا قسمتهای کوهستانی که امنیت بیشتری داشت تا حدود قرن سوم هجری مرکز پیراوان دین زردتشت بوده است .هنوز دربرخی از قسمتهای این سرزمین آثاری از آتشکده های دوران باستان به چشم می خورد . مردم این سرزمین به سحر و جادوگری برای رفع شر اعتقاد داشتند.آنها شب ، زمستان ،قحطی، خشکسالی و امراض را از وجود شر میدانستند . ((در اوستا به موارد فوق اشاراتی رفته است )) با ظهور اسلام مردمان دامنه های جنوبی البرز وبسیاری ازنواحی دیگر ایران به آیین حیات بخش اسلام روی آورده و در میان مذاهب اسلامی بیشتر مذهب شافعی را برگزیدند . هم اکنون اکثریت مردم کرج پیرو مذهب شیعه جعفری هستند و تنها عده کمی از آنان پیرو سایر مذاهب می باشند . ازدیرباز درخطه کرج فرقه های مذهبی ازقبیل خاموشیها ، علی الهی ها، نوربخشی ها،در هشتگرد و خادم آباد و بابا سلمان و جوقین وجود داشتند . گویش مردم کرج : زبان مردم کرج زبان تاتی می باشد و ترانه ها یی به این زبان وجود دارد .زبان پهلوی یا زبان پهلوانی زبان اشکانیان است که درحومه کرج آثار زیادی از آنها برجای مانده است . دربرخی از کتب آمده که (( تات)) قومی پارسی است که درمازندران و استر آباد ساکن هستند .به طور کلی زبانی را تات گویند که فارسی زبانان به گویش های ایرانی سخن می گویند .در لغت نامه دهخدا به واژه هایی از قبیل تات ، ساک و روم ساک ......و ترانه های روستایی برمیخوریم .مثال :گوموشی و بردیم ناتا تات منه داری و بردی . نتیجه می گیریم که لغت تات به معنی (( ایرانی )) (( دانشمند )) (( کشاورز)) و شهریگری آمده است . تات نشین های کرج در دهات پلنگ آباد اشتهارد _ سگز آباد _ ابراهیم آباد _ خوزین _ چال اسفرورین _خیار _ نیکوجار_ به ویژه نرسیده به اشتهارد در کوهستان های نجار و کوه جارد تاخرقان تاتی صحبت می کنند .زنان ابراهیم آباد کرج دارای لباسی پاچین و شلیته های قدیمی و پرزرق و برق بوده و نیز سگزآباد دارای پیراهن سفید با یقه ای به رسم قفقازی هستند .اهالی اشتهارد (اشترد) از شاهی به نام (( تات )) نام می برند که روی کلاهش دوشاخ بوده که محتملا همان ((کوروش )) است یاد کرده اند . امروز کرج از جهات مختلف دارای اهمیت است که اهم آنها عبارتنداز : کرج بزرگترین شاه راه نزدیک به پایتخت است کرج بازار بزرگ برای توزیع و مصرف تولیدات کارخانه های تهران است بخش عظیمی از آب شرب تهران از سد کرج تامین میشود بسیاری ازنیازهای ساکنان تهران درمزارع وباغات و موسسات دامپروری موجوددر کرج تامین میشود . کرج و نواحی اطراف آن محلی مناسب برای پذیریش جمعیت سرزمین تهران است کرج ناحیه ارتباطی تهران به شمال کشوراست کارخانه های موجوددرکرج تولید کننده بسیاری از محصولات و فراورده ها ی مورد نیاز کشور می باشند کرج دارای نقاط خوش آب و هوا و خوش منظره وهم چنین پدیده های طبیعی وآثارتاریخی متعددجهت انجام امورسیاحتی است و.......... کاخ سلیمانیه: بنای تاریخی کاخ سلیمانیه واقع درشرق کرج درباغ سلطنتی درمحوطه دانشکده کشاورزی کنونی است این کاخ در اوایل قرن نوزدهم میلادی به دستورسلیمان میرزا یکی از فرزندان فتحعلیشاه قاجار بنا گردیده است ژاک موریه در مورد کاخ سلیمانیه چنین می گوید در کرانه شمالی رودخانه ای که نام کرج از آن گرفته شده صدها کارگرمشغول ساختن قلعه ای استوار دیده ام که چهار برج و یک قصر براستواری آن می افزاید. درمورد زمان ساخت کاخ سلیمانه تاریخ های متفاوتی ذکر شده که در اینجا فقط به نام و تاریخ آن اشاره می شود. ژاک موریه (1810) لرد کروزن (1812) سفرنامه دوروویل (1813) آنچه مسلم است این کاخ بین سالهای 1810تا 1813 بناگردیده است درباره تاریخ ساختمان و وجه تسمیه آن می توان گفت : این قصر مقر حکومت فرمانروای کرج سلیمان میرزا پسر فتحعلیشاه بوده است .علاوه براین در یکی از تابلوهای نقاشی تالاراصلی کاخ در پای تخت فتحعلیشاه تاریخ "سنه 1228"خوانده می شود .میتوان احتمال داد که ساختمان بنای اولیه در سال 1225 ه.ق آغاز شده ودرسال 1227 ه.ق فتحعلیشاه دستور تکمیل وگسترش مجموعه را داده است که با این حساب در این سال بنای اصلی کاخ به بنای اولیه الحاق شده است و در سال 1228 ه.ق با تکمیل تزیینات داخلی به پایان رسیده است . و همچنین دو تابلوی رنگ و روغن که نظرهمه سیاحان را به خود جلب کرده هم اکنون نیز روی دیوارهای شرقی و غربی یکی از تالارهای کاخ سلیمانیه دیده می شوند.تابلوی سمت شرق آغا محمدخان قاجار و محمد ولی خان قاجار در حالی که هریک برروی کرسی نشسته اند ؛ تصویر شده است.در پشت سراین افراد و در قسمت بالای تابلوهفت نفرایستاده اند .آنها نیزهمگی از بستگان آغامحمد خان و بزرگان ایل قاجار هستند .تابلوی موجود دردیوار غربی کاخ مربوطه به دوران زمامداری فتحعلی خان قاجار است .این تابلو فتحعلیشاه را در حال جلوس برتخت طاووس نشان میدهد .درسمت راست شش نفر از همراهان او در سمت چپ هفت تن دیگر که تعدادی پسران او هستندو یکی از همه جوانتر است تصویر شده اند .(بروگشن آلمانی سال 1860هنگام بازدید از کاخ سلیمانیه) اولین دانشکده کشاورزی ایران : اولین ساختمان دانشکده کشاورزی ایران که اکنون تبدیل به موزه طبیعی شده است ، درنزدیکی این کاخ قرار دارد .درسال 1296 ه .ق کاخ سلیمانیه قاجاربه وزارت فلاحت واگذارشدو دانشکده کشاورزی کرج به نام دبستان برزگران کرج به مدیریت هانس شریگر تشکیل گردید . این مدرسه قبلا درمحل کاروانسرای شاه عباسی بوده و بعد به محل باغ سلیمانیه منتقل گردیده و اکنون بنام دانشکده کشاورزی تهران می باشد . کاروان سرای شاه عباسی : در تقاطع خیابانهای شهدای محراب و قدس درسمت غرب خیابان قدس واقع شده است این بنا متعلق به دوران صفویه و درزمان حکومت شاه سلیمان صفوی بین سالهای 1078تا1109 ه.ق به سبک چهارایوانی ساخته شده است مساحت کل بنا 3000 متر مربع و مساحت حیاط مرکزی آن 900 متر مربع است و درب ورودی از ایوان شمالی باز می شود. دور تا دور حیاط 21 حجره جهت استراحت مسافرین و 5 بار انداز برای نگهداری کالا ها و استقرار همراهان و نگهبانان طراحی شده است . قناتی در مسیر شمال به جنوب از این کاروانسرا می گذشته که حلقه چاه آن در حیاط کاروانسرا موجود است . یک حوض سنگی در وسط حیاط بوده که قسمتی از آن در زیر کف فعلی مدفون است . پی،بنا ازسنگ ودیوارهای آن ازآجروملات ساروج ساخته شده کاروانسرای شاه عباسی کرج درابتدابه عنوان پناهگاهی برای استراحت کاروانیان بوده و دراواخر دوره قاجاریه تعمیرات در بنا ایجاد شده و از آن به عنوان مدرسه برزگران استفاده می شده است . قلعه شهرستانک : از قدیمی ترین آثار باستانی کوهستانی کرج و تهران باید قلعة دختر شهرستانک را نام برد . این نام مربوط به دورة ساسانیان است و احتمالا قلعه یا آتشکده و یقینا معبد آناهیتا (ناهید ) بوده است بدیهی است چون یونانیان به دلیل پرستش دیانا ( الهه جنگل وشکار ) معابدی داشتند یقین می رود این محل معبد ناهید بوده که در دورة سلوکیان به رسم یونانی تبدیل به معبد دیانا می شود . به طوری که افسانه های فعلی مردم بیان میدارد این قلعه را خانمی ساخته که از پدر و مادر خود قهر نموده بوده است و با اتفاق برادر و خواهر خود به این نقطه دور دست آمده و آن را از سنگ و با کمک ملاطی از شیر گوسفند و اندودی از زرده تخم مرغ و آهک ساخته است قلعه دختر شهرستانک در محله ای برگردنه آهاربشم بنا شده است گردنه آهاربشم فعلا محل عبور مرور اهالی شهرستاک و آهار می باشد که در گذشته از شاهراه های خیلی مهم به حساب می آمده و درهای جاجرود را به کرج متصل می کرده و محل گذر کاروانهای مازندران به ورامین بوده و درحقیقت دروازه شمال غربی جلگه ورامین محسوب می شده است . قلعه صلصال: در شمال آبادی های سرزیارت وجی از توابع ارنگه کرج موجود است . تاریخ بنا ،موقع اوج فرقة اسماعیلیه و اسماعیلیان بوده است شواهد زیادی در دست است که نشان میدهد در حوالی کوهستان های کرج از زمان های ساسانیان و حتی بسیار قبل از آن قلعه های زیادی موجود بوده است .قلعه صلصال درپشت ژاندارمری کرج قرار داشت و مربوط به یکی از امیران این ناحیه بود که درجنگ بااعراب رشادت های زیادی از خود نشان داد . لازم به ذکر است که بقایای قلعه ای به نام شاهدز مربوط به دورةاسماعیلیان است که اهالی آنرا به غلط صلصال می خوانند و معتقدند که شخصی به نام صلصال که به مخالفت با حکومت برخاسته بود برای در امان ماندن از دشمنان این قلعه راساخته و به آن پناه برد قلعه گرگین : به قول اهالی مربوط به یکی از سرداران باستانی ایران به نام گرگین که احتمالا از سرداران رستم دستان بوده است و شاید همان گرگین باشد که بنای شهر گرگان را به وی نسبت میدهند و احتمالا دو قلعه صلصال و گرگین یکی بوده است قلعه ناهید مرداد تپه : نشان دهنده این است که دراین نواحی به فرشتة آب اعتقاد داشتند. جشن آبریزان که ریشه دراعتقادات باستانی مردمان کرج دارد حتی تازمان صفویه در این خطه رایج بوده است که خودعظمت باستانی ناهیدرادر ذهن متجلی می سازد قلعه لورا : در جنوب ارنگه بزرگ از شرق به گردنة دیزین و از شمال به کوه های کندوان و از مغرب به گردنه عسلک محدود می شود . قلعه چنگ : در قلادوش طالقانی – قلعة هرنج درپشت روستای هرنج قلعه ی ارژنگ : در بالای روستای میناوند طالقان وجود دارد و به دستورکیامحمدبن بزرگ امید ساخته شد او سومین حاکم اسماعیلیان در الموت بود . قلعه منصوریه : درشمال شرق روستای کوله طالقان است درسال 654 هجری قمری بوسیله هلاکو به تصرف در آمد قلعه های دیگر عبارتند از مهران _دخترقلعه _ پراچان_ جزنیان تخت سلیمان : به موجب افسانه های باستانی دراین محل تختی از سلیمان بوده که برای بلقیس ساخته است که در بالای طالقان موجود است و به آن سه هزار می گویند گویا یکی از اقلام باستانی بوده است کانال قدیمی آب کرج که در زمان قاجاریه حفرشده از پای این کوه می گذرد . تپه های خبری و آثار باستانی: از گذشته ایران باستان تا دورة نادری تپه های خبری زیادی که با خاک دستی در کرج ساخته شده به چشم می خورد تپه های خبری از هشتگرد تا رگا ( ری) بوده است و از اشتهارد و شهریار و کرج وری می گذشت . تپه های خبر بعد از هشتگرد عبارتند از تپه خونان دربوین زهرا ، مشکین تپه در عصمت آباد و بوین زهرا و تپه های ینگی امام و تپه های مهدی آباد و تپه های کازرسنگ ،تپة صفی رباط کریم ،تپه جوقین _ تپه فردوس_تپه سفید تپه ازبکی _تپه زیرآبیک _تپه حومه شهریارو بالاخره تپه شغالی درغار وشاپویه. آثارباستانی به دست آمده علاوه برساوجبلاغ به ویژه آبیک در دره ازبکی آثار باستانی و عتیقه بسیار به دست آمده در اسماعیل آباد نیز آثاری مربوط به 5500 سال پیش کشف شده است دراین خطه امامزاده های بسیار و قلعه های باستانی و قدیمی و آتشکده و معابد مهر و ناهید وجود دارد اشکانیان در تپه های خبری پاسداری می کردند . در این خطه آتشگاهی وجود دارد که عظمت باستانی دارد ( درمحل تل مهدی خان ) برخی معتقدند که دراین منطقه سنگ چخماق فراوان است در دره دلمبر ( حصارک ) سنگ های قرمزو راه راه یافت می شود و آتشگاه یا محل سنگ های آتش زنه نامیده می شود . برخی عقیده دارند که ساختمان آتشکده بزرگی دراین خطه موجود بوده که متاسفانه تاکنون مورد بررسی دانشمندان ایرانی واقع نشده است ( تل مهدی خان) به طور کلی علاوه بر وجود آتشکده های ساسانی دراین خطه سنگ های آتش زنه وجود دارد یاد آور داستان هوشنگ پیشدادی است که برای اولین بار سنگی به طرف مارپرتاپ میکند و ازسنگ آتش می جهد و درجهان برای اولین بار آتش به وجود آمد. مقبره بی بی شهربانو: که مربوط به اواخر دوره ساسانیان است امامزاده های آل علی: از قبیل داوود در انتهای دره ای مشرف به قریة کیگا در کوه توچال و امامزاده عقیل در دره رودخانةامامزاده عقیل در شمال روستای منگون وزندون که قدیمی ترین امامزاده این خطه است . بقعه شاهزاده سلمان : در اشتهارد کرج در 6 کیلومتری شرق اشتهاردمشتمل بر ایوان شمالی و دو طاق نمای بزرگ دو طبقه.بنای این قلعه آجری ودارای گنبد زیبایی است . محوطه زیرگنبد و شبستان 120 متر مساحت دارد این بناها از قرن 7 و 8 هجری است . بقعه امامزاده رحمان و زید : درقریه 10 پلنگ آباد اشتهارد کرج دارای سه گنبد آجری ساده و سرسرا و راهرو می باشد .که مدفن امام زاده رحمان و امامزاده زید است بقعه امامزاده ام کبری و ام صغری: دراشتهارد 72 کیلومتری کرج بنایی بزرگ است دارای گنبد کاشی دار که قسمت زیادی از آن فروریخته اصل بنا از عصر صفویه بوده اما بعدها تعمیر شده قصرهای دوره قاجار مانند قصر ولیان فتحعلی شاه در ولیان ساوجبلاغ و قصر ناصرالدین شاه درشهرستانک نیز ازآثار تاریخی است . لازم است بدانیم بزرگترین امام زاده خطه کرج امازاده برغان یا امام زاده حسن ( عبدالقهار) که برادر امار رضا بوده می باشد و سلاطین صفویه برای این امامزاده بقعه و بارگاهی ساختند . در مورد ساختمان امامزاده ها به جز قاسم که گنبدی است و شباهت به آثار سلجوقی و صفوی دارد بقیه ساختمان های امامزاده ها دارای ایوان با ستون های چوبی نگاهدارنده است که از اختصاصات معماری هخامنشی ایران است دهکده کلهاک ( کلاک ) : بنابرروایت اهالی یادگار ضحاک باستانی است که بعدهادرآن شاهزاده گان کیانی زندگی می کردند. در محلی به نام چال کیان که آرامگاه باستانی زرتشتیان است اهالی معتقدند که چال کیان محل خزانه پادشاهی بوده و زیر تخت آن اشیاء گرانبهایی یافت شده است . حمام حاج آقا مصباح : این حمام با معماری خاص و به صورت زیر زمینی ساخته شده است و احتمالا مربوط به دوران صفوی و شاید قبل از آن باشد وجود یک درخت توت کهن چندین صد ساله جلوه خاصی به این بنای تاریخی داده است ازدیگر آثاراین خطه کهن می توان به موارد زیر اشاره کرد : چنارهلجرد : که قدمتی 2000 هزار ساله دارد و در منطقه کمال شهر واقع شده است حمام هلجرد : واقع در منطقه کمال شهر درخت سرو: 2000 هزار ساله واقع در سه راه گوهردشت که تا چندی پیش سرسبز بوده و اکنون به غیر از تنه خشکیده چیزی از آن باقی نمانده است . روستای آتشگاه: که به آن آتشکده نیز می گویند هفت چشمه: در 17 کیلومتری جاده چالوس رودها مهم ترین رودهای کرج عبارتند از 1- رود کرج 2- طالقان رود 3- رود شور 4- رود کردان رود کرج: از کوه پالان گردن واقع در 66 کیلومتری جنوب شرقی چالوس سرچشمه می گیرد . این کوه جز ارتفاعات البرز مرکزی بوده و 4375متر ارتفاع این کوه است . حوزةآبگیری رود کرج بیش از 1100 کیلومتر مربع وسعت دارد و شامل سه بخش است که عبارتست از 1- کوشک ارنگه 2- گست ارنگه 3- دره ی شهرستانک دو شعبه اصلی رود کرج: عبارتند از ولایت رود که پس از دریافت شعبه گچسر درپای گردنه کندوان رود کرج نامیده می شود . این رود پس از دریافت شعبه هایی در کوهستان به سوی شهر کرج جریان می یابد . طالقان رود: از ارتفاعات شرقی طالقان سرچشمه گرفته و به سوی مغرب سرازیر می شود و طالقان را به دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم میکند طالقان رود از 8 رود کوچک تشکیل شده که عبارتند از الف) رودخانة بادسیر ب) عالیزن ج) ناریان د) بایزن ه) نویز و) کرکبود ز) مامشکه ح ) البرز رود رود کردان : که از کوه های دروان و سنج واقع در شمال ساوجبلاغ سرچشمه می گیرد وبه سوی دشت های جنوبی جاری می شود . رود شور : ادامه رودخانه های خر رود و ابهر رود است . رود شور از ساوجبلاغ اشتهارد و شهریار عبور میکند و زمین های این نواحی را مشروب می سازد . سد های سرزمین کرج : سد امیر کبیر ( سد کرج ): درشمالی ترین منطقه کرج واقع در جاده چالوس قراردارد احداث سد امیر کبیر برروی کرج در تاریخ 7 آذرماه 1332 ه.ش بین شرکت موریسن نردسن آمریکایی و سازمان برنامه بسته شد سرانجام در روز چهارشنبه سوم آبان ماه 1340 هجری شمسی افتتاح گردید . سد کرج از نوع سد های مخزنی بوده وبرای اهداف زیر احداث شد ه است . • مهار آب و جلوگیری از خسارت ناشی از طغیان ها و سیل های احتمالی رود کرج • تامین آب شرب شهر تهران • تولید انرژی برق آبی • تامین آب کشاورزی مورد نیاز دشت های جنوبی کرج سد طالقان: از نوع سدهای انحرافی است که برای هدایت آب طالقان _ رود (( شاهرود )) به دشت های جنوب شرقی قزوین احداث گردیده اولین کسی که به فکر انتقال آب شاهرود به قزوین افتاد شاه طهماسب صفوی بود پس از او شاه عباس اول به فکر انجام این کار افتاد پیست اسکی خور : درشمال شرقی شهر کرج و به فاصله 48کیلومتری (منطقه خوزنکلا) راه فرعی شنی منشعب از جاده اصلی چالوس (کنار در ورودی تاسیسات سد امیرکبیر) آغاز می گردد که به روستای خور منتهی شده و فاصله آن تا ابتدای جاده چالوس 23 کیلومتر است . این روستا درسال 1375دارای 158 نفر جمعیت بوده که در ارتفاعات بین 2800تا 3000متر از سطح دریا واقع شده و دارای پیست اسکی کوچکی مجهز به تله اسکی بشقابی است و همه ساله درفصل زمستان علاقمندان به اسکی و کوهنوردی را به سوی خود جلب می نمایید به طوری که تا پایان فروردین ماه می توانند از این پیست استفاده کنند . پیست اسکی دیزین: ارتفاعات و کوهستان های البرز مرکزی حد فاصل جاده چالوس و هراز دارای جاذبه های طبیعی همراه با آب و هوای خوش و منحصر بفرد می باشد که در تمامی فصول پذیرای بی شماری از گردشگران ایرانی و خارجی که دوستدار طبیعت و ورزش های گوناگون اند می باشد . فضاهای ورزشی و رفاهی دیزین بدین شرح است : پیست اسکی که درسال 1348 تاسیس و جزو 40پیست مرتفع و پهناور جهان قرارگرفته و توانسته در فصل زمستان محل مناسبی برای اسکی بازان ایرانی و خارجی باشدو مسابقات بین المللی نیز در آن انجام می شود این پیست دارای بالابرهای متعددی مانند سه مسیر تله کابین ،23پیست اسکی و هفت تله اسکی می باشد ،همچنین در تابستان ها مسیرهای ویژه دوچرخه سواری ،زمین های تنیس و والیبال،پیست سوارکاری،محل پرش باکایت وپیست اسکی روی چمن با مساحتی حدود 650مترمربع ( درسال1372احداث شده ) از دیگر امکانات این منطقه می باشد که بیشتر مورد استفاده جهت مسابقات داخلی و بین المللی قرار می گیرد (همچون مسابقات جام قاره ای آسیا سال 1380)ارتفاع این پیست درگردنه دیزین به 375، 3متر و قله سی چال برفراز پیست 719 ، 3متر و در پایین پیست اطراف هتل دیزین به حدود 2770متر از سطح دریا می رسد. دیزین نام هتلی (3ستاره)است که در محل پیست اسکی دیزین واقع شده که از دو جاده اصلی آسفالت می توان به آن دسترسی پیدا کرد . الف) جاده چالوس که پس از عبور از روستای گچسردر سمت راست راه آسفالته فرعی منشعب می گرددکه به روستای ولایت رود _ گاجره و هتل دیزین منتهی می شود .فاصله آن از این مسیر 136 کیلومتر است ( تهران_کرج 48کیلومتر،کرج _گچسر70کیلومتر ،گچسر-هتل دیزین 18 کیلومتر) ب)جاده تهران ، فشم - میگون ،شمشک ،در گردنه دیزین به ایستگاه (پارکینگ) یکی از تله کابین های دیزین میرسد (دنباله جاده تا پایین پیست و هتل ادامه دارد که درصورت بسته بودن این جاده می توان با استفاده از تله کابین به هتل رسید ) که فاصله آن از تهران 74 کیلومتر است ،( مبدا میدان فردوسی تهران تا تجریش حدودا 14 کیلومتر ، تجریش – فشم 34 کیلومتر ،فشم – ایستگاه تله کابین 26 کیلومتر ) علل مهاجرت به کرج: شهرستان کرج به دلیل موقعیت جغرافیایی و مجاورت مکانی با تهران و نیز وجود کارخانه های مختلف (درنتیجه اشتغال) و نیز به دلیل موقعیت کوهستانی و دارا بودن شرایط آب وهوایی مناسب تری که نسبت به تهران دارد مهاجرین بیشتری را به سمت خود جذب میکند . یکی از مهم ترین دلایل که مهاجران کرج را به تهران ترجیح می دهند .پایین بودن نرخ مسکن، زمین و سایر امکانات درمقایسه با تورم و گرانی موجود در تهران می باشد. همین امر باعث شده افرادی که درتهران به کار ساخت و ساز اشتغال دارند هنگام بروز مشکل و نیز کمبود سرمایه به کرج رو آورده و به کار خود ادامه دهند که این مساله موجب از بین رفتن زمین ها ی مزروعی و باغ ها ی میوه بسیاری شده است . جمعیت و سابقه آن : کرج در سال های قبل از 1300 مانند مناطق همجوار خود قصبه ای نسبتا حاصل خیز بودکه به علت جریان رودخانه کرج و مرغوبیت زمین های اطراف آن عملکرد زراعتی داشت . از این سال به بعد برجمعیت کرج همواره افزوده شد و شهر کرج در سرشماری 1335 بالغ بر 14526 نفر جمعیت را در خود جای داده بود . و در سرشماری عمومی سال 1345 جمعیت آن به 58609 نفر یافت . بررسی تحولات جمعیتی نشان میدهد که جمعیت آن در سرشماری 1355 به 197370 نفربا رشدی برابر با04/ 12 درصد طی ده سال افزایش یافته بود که در سطح نقاط شهری کشور رشد چشمگیری را ارائه می نماید .ودر سال1365 به 589954 و در سال 1375 به 940968 نفر و تا سال 1380 جمعیت بیش از 1400000 نفر افزایش یافته است . این شهر در سال 1335 سی و دومین ودر سال 55 هفدهمین و سال 65 سیزدهمین و سال 75 ششمین شهر پر جمعیت بوده است . افزایش بی رویه جمعیت یکی از مشکلات سیستم شهری کرج میباشد. این امر به علت ساختار و ویژگی های گروهای مهاجر موجب بروز پدیده هایی نظیر حاشیه نشینی محلات فقیرو پیدایش مسائلی چون سد معبر، بالابودن میزان تخلفات و جرم و جنایت شده است توسعه فیزیکی شهر کرج : کرج تاسال 1300 مانند مناطق دیگر کشور رشد طبیعی داشته است . اما از اوایل قرن حاضر با احداث کارخانة شیمیایی کرج (1297) موسسة آموزشی و تحقیقاتی مانند مدرسه فلاحت یا دانشکده کشاورزی و احداث جاده آسفالته تهران – کرج – چالوس (1312) و هم چنین اصلاح و احداث جاده های تهران به شهرهای انزلی ، تبریز ، همدان وباختران ، کرج به یک تقاطع مهم ارتباطی تبدیل گردید. شهر کرج به علت موقعیت خاص ارتباطی و تمرکز تاسیسات علمی ، تحقیقاتی و صنعتی و مجاورت باابرشهر تهران و حوزه نفوذ آن از طریق اتوبان تهران- کرج و سایر بزرگ راه های کشور و هم چنین به علت دارا بودن موقعیت مرکزی به عنوان یک شبکه شهری خوابگاهی و اقامتگاهی مورد توجه قرار گرفته که علاوه بر نحوه خاص توسعه مجموعة شهری ( به صورت پراکنده و بسیارگسترده ) حوزه نفوذ آن با گسترش شهرک های اقماری و خوشه ای به صورت منظومه ای از شهرک ها و مجموعه های مسکونی ( مستقل و نیمه مستقل ) خوابگاهی تشکیل یافته اند .


دسته بندی آگهی ها
آمار بازدید